25-04-2026 Verleden week de heksen loop, deze keer in Schotland de Devil footrace. Een marathon afstand maar dan in miles, 42 miles dus 68 km en 2000 hoogtemeters. Net als verleden week een A naar B loop, van Tyndrum naar Fort William, het laatste stuk van de West Highland Way.

[Start]
De start is om 6 uur ochtends, het beloofd een zonnige dag te worden, maar nu is het nog vrij frisjes. Er zijn onderweg 4 verzorgingsposten, met alleen water en cola. Twee vp’s zijn ook dropbags, dus heb extra koekjes en andere versnaperingen voorbereid. De loop heeft ongeveer 650 deelnemers, en voornamelijk trail. Dus na de start is het vrij snel file lopen, maar ik heb geen haast. De omgeving is astonishing, prachtige uitzichten, trailpaden, groen bruine heuvels en strakblauwe lucht. Daarmee gelijk ook het enige punt, dat afwijkt van mijn smaak, de eentonigheid. Geen dorpjes, bos, zandpaden, maar stenen en schitterende vergezichten. De eerste vp is op 10km, ik neem een cola en check in met mijn armband, een soort sleutel die ik in een apparaat moet steken, waarmee mijn tijd wordt genoteerd.

[27km]
Na 27km is de eerste echte vp, het gaat uiterst efficiΓ«nt, vlak voor de vp zijn er al vrijwilligers die je nummer roepen of via de walki talki doorgeven, en als ik aankom krijg ik mijn spullen overhandigd. Vul mijn drinken aan, eet wat en ga weer verder naar de volgende vp op 43km. De hoogteverschillen variΓ«ren tussen 0 en 500 meter, het is klimmen en dalen maar beide nooit heel lang achter elkaar. Het gaat niet heel soepel, pubus/lies doet pijn en voel me wat vermoeid.

[43km]
Op 43 km neem ik weer even rust, drink veel en kwak de pubus en omgeving vol met verdovende zalf. Ik moet daarna weer even op gang komen, maar begin mij steeds beter te voelen. Kan goed met de warmte omgaan (rond 20 graden, maar nergens schaduw) en vooral heuvel op, waar veel anderen gaan wandelen lukt het mij nog om te blijven dribbelen. Op 56 km is de laatste vp, haal nog een verse flask sportdrank uit mijn rugzak en begin aan het laatste stuk. Het gaat nog steeds goed, en voel mij sterk tot het einde.

[Finish]
De familie is al bij de finish, en na 9 uur is de klus geklaard. Waar ik op 10km nog op plek 400 lag, ben ik opgeschoven naar een respectabele 163e plek. Het finishgebied is een gezellige aangelegenheid, met vers eten/drinken, muziek en picknicktafels. Het warme weer zorgt helemaal voor een festival sfeer. Uitstekend georganiseerde loop mede mogelijk gemaakt door een grote groep enthousiaste vrijwilligers. Aanrader!

Een video verlag: Youtube

Categories:

Tags:

No responses yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *