3-4 december 2025
Dag 1 – 63km. Ik wil er wel weer eens op uit, en plan voor mijzelf een loop-tweedaagse. Het rootspad hoor ik goede verhalen over, dus daar wil ik wel eens wat van zien.
Voor het exotische vakantiegevoel begin ik niet in Groningen, maar neem ik de trein naar Wijhe (onder Zwolle) waar de route langs het station komt. Na de start loop ik het dorp uit en sta ik een kilometer later alweer stil. Wachten op de veerpont, ik was hiervan op de hoogte dus ben nog lekker warm gekleed.
Na de overtocht volgen eerst enkele verharde kilometers langs weilanden met vergezichten. Na 10km komen er steeds meer onverharde stukken, op 30km bij kroondomein het loo moet ik van de route afwijken. Dit stuk is in de winter twee maanden gesloten, zodat koning Willem de Laatste daar “de wildstand op pijl kan houden”. Ik moet een saaie detour nemen van ongeveer 15km, terwijl volgens mijn gegevens Willem niet eens thuis is. Maar goed, op 45km kan ik de route weer oppikken, en de laatste 20 kilometer zijn weer prachtige stukken met bos, hei en zand. Via vrienden op de fiets overnacht ik in Hoenderloo.



Dag 2 – 52km. Als ik ochtends vertrek is het eerste wat ik voel mijn schouderbladen. Ik heb vlak voor vertrek via vinted nog een 20l rugzak aangeschaft, super handig maar wel even wennen.
De eerste anderhalve uur gaan over het nationale hoge Veluwe park, moest hiervoor wel 13 euro aftikken, maar op een doordeweekse dag in de winter heb ik wel het hele park voor mijzelf. Op 20km kom ik in Oosterbeek waar ik bij de lokale grootgrutter even proviand insla, en dat nuttig in de (bijna) naastgelegen bibliotheek. Rond het middaguur krijg ik voor het eerst de zon te zien, fijn na anderhalve dag grijs.
Vervolgens kom ik bij Doorwerth door een prachtig stuk heuvelachtig bos (boersberg). Daarna verlaat ik het rootspad om naar Nijmegen af te buigen. Hier had ik misschien iets beter mijn best kunnen doen bij het maken van de route, want sommige stukken gaan over wegen die best wel druk zijn, maar er zitten ook zeker nog mooie stukken tussen. Zo hobbel ik na ruim zes en half uur Nijmegen binnen, het was weer een mooi avontuur.




No responses yet