29-12-2025
Toen ik hoorde over de marathon van Norg, blijkt deze al uitverkocht te zijn, zoals tegenwoordig wel vaker het geval is. De weersverwachting is goed, en zoals ook wel vaker het geval is, kan ik twee dagen voor de start nog een ticket overnemen. Het openbaar vervoer van stad naar Norg is matig, dus in dezelfde tijd kan ik ook de 25 km fietsen.

Bij aankomst ben ik niet de enige op de fiets, want het hardlopen blijkt ‘bijzaak’ te zijn van de Bartje200-mountainbiketocht. Het is gezellig druk en Sandra M en Johan W zijn ook aanwezig. Een minuut voor de start wissel ik mijn shirt nog voor een dunnere variant (op aanraden van Johan W, en die heeft dit jaar zo ongeveer elke week een marathon of ultra gelopen, dus die kan het weten). Dat blijkt een goede keuze te zijn, want het is niet echt koud en weinig wind.

De eerste 10 km loop ik een paar keer met Sandra, die haar gebruikelijke loop-plas-loop-plas-strategie hanteert. Daarna begin ik wat te versnellen. Na 15 km sluit ik aan bij de 7 km-afstand. Het zijn smalle trailpaden, dus het tempo gaat weer een stuk omlaag. Sporadisch probeer ik wat in te halen, maar accepteren is makkelijker. Na 3 km wordt het pad weer breder en maak ik wat meer tempo.

Halverwege ben ik bijna terug bij af, maar kan nog niet naar de start, want dezelfde ronde mag nog een keer gelopen worden. Op de website zijn natte voeten beloofd, maar omdat het de afgelopen maand bijna niet geregend heeft, wordt deze belofte niet waargemaakt. Ook de ‘sloot’ die we over moeten, overwin ik zonder polsstok.

De tweede ronde loop ik iets sneller en haal nog wat deelnemers in. Een paar kilometer voor de finish word ik nog ingehaald door iemand die een nog negatievere split loopt dan ik. Ik denk nog even aan aanhaken, maar laat dat plan even snel varen. Zo kom ik in net iets minder dan 4 uur weer terug bij de start.

Het is een drukte van belang, want veel mountainbikers komen ook binnen. Ik krijg een muntje om iets bij een van de drie verschillende voedselkramen te kunnen uitkiezen. De rij bij de stamppot is het kortst, dus dat kies ik. Binnen kan ik even zitten en eet mijn boerenkool met vegaburger op. Goed krachtvoer om de laatste etappe terug naar huis op te volbrengen. Fijn dagje buiten bewegen.

Categories:

No responses yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *