04-01-2026. Onder de naam UltraGrunnen, organiseren Nico en ik wel eens wat. Zo ook de RoegwoldRun, waar we een verhaal bij verzinnen over een mysterieuze loop van ene Lazarus uit Leek die nu eenmalig openbaar is. Nico schildert een prachtig geel hekje, ik koop een (tweedehands) zwart/rood geblokt houthakkers blouse. De dag zelf is fantastisch door de prachtige winterse omstandigheden.
Verslagje: UltraGrunnen organiseert een 50km door het RoegWold en met 50 deelnemers zit te loop ook vol. Sterker nog, meer dan vol, want bij de start+finish locatie kunnen met goed fatsoen zoβn 35-40 autoβs staan. Gelukkig doen de deelnemers hun best om te carpoolen en luisteren naar de verkeersregelaar die alles Tetris-style strak neerzet.
We starten een kwartiertje later, want niet iedereen kan door de barre sneeuw de startlocatie op tijd bereiken. Dat is geen probleem, want de zorgboerderij zorgt ook prima voor ons, en er is koffie en koek beschikbaar. Het landschap ziet er magisch wit uit, en de verse sneeuw knispert heerlijk onder de schoenen. Ik loop veel met Arjan M, en we hebben het gezellig. Bij de verzorgingspost op 13km neem ik roggebrood met kaas en een roze koek.
De weersomstandigheden zijn wisselend, regelmatig een zonnetje maar af en toe ook een sneeuw-/hagelbui om toch even dat echt ruige Elfstedentocht van 1963 gevoel te krijgen
Zo gaan de kilometers voorbij en na 6 uur zijn we terug bij af, waar de kachel aanstaat en warme pasta en koude drankjes op ons wachten. Het was weer een geslaagde loop
Meer foto’s: Drive hier
Verslag van: Nico en Arjan






No responses yet